Zo ...
https://x.com/VictorKvert2008/status/2070767214639157560?s=20 D
---
De woongemeenschap in Kopenhagen is springlevend! Vrijstaat Christiania is nog steeds de plek waar mensen hun eigen levensstijl nastreven. Ooit was het een militaire kazerne, die in 1617 door Koning Christian werd gesticht. In 1970 werd de leegstaande kazerne door hippies gekraakt en dat was het begin. Vanaf het einde van de jaren zeventig werd Christiania als een "sociaal experiment" getolereerd. Nu wonen er allerlei soorten mensen. Christiania heeft een kinderopvang, en enkele kruidenierswinkeltjes, een postkantoor voor lokale post, een bibliotheek, een 'stedelijk museum' en een eigen vuilnisdienst. In het centrum van Christiania zijn verschillende kroegjes en restaurantjes te vinden. Het is rommelig, kleurrijk, vrij! Er zijn allerlei ambachten en er is veel kunst. Het is een beetje te vergelijken met Ruigoord in Nederland denk ik, al is dat veel kleinschaliger.
Ik word steeds enthousiaster over Denemarken want In internationale ranglijsten werd de Kopenhagen uitgeroepen tot de meest leefbare én gelukkigste stad ter wereld. Het is er superveilig. Een Nederlander die er woont zegt dat hij in Nederland in steden op zijn hoede was en dat dat in Kopenhagen absoluut niet hoeft.
En ... als er oorlog komt is Denemarken na IJsland het veiligste land.
---
En dan Nederland
Ik schreef over dat Amsterdam meer handhavers, meer bewaking wil en die symptoombestrijding is overal. Nergens wordt de kern van het probleem aangepakt.
Vanaf de eerste warme dag gaat het mis zeggen st(r)andhouders in Zandvoort. Heel erg mis gaat het daar, net zoals op veel andere boulevards en stranden. Mensen zijn het helemaal zat.
Het gaat over strenge handhaving en in Zandvoort gaat het zelfs over noodverordeningen die nu regelmatig uitgevoerd worden. Zodra het opgeheven wordt gaat het weer mis.
Een ondernemer zegt dat de noodverordening helpt, even geen geschreeuw, dreiging en respectloos gedrag, maar dat de goede klanten ook wegblijven, al is het zondag en heerlijk strandweer. is natuurlijk een groot nadeel.
’Een opgepakte jongere is eerder weer thuis dan dat de dienst van de agent erop zit’, stond een tijdje geleden in de krant. „Als iemand met een parasol in je gezicht steekt en daar nauwelijks iets op volgt, gaat er fundamenteel iets mis”, zegt hoogleraar bestuurskunde Stavros Zouridis. Samen met staats- en bestuursrechtdeskundige Jon Schilder kijkt hij naar de ongeregeldheden op de Zandvoortse boulevard. Beiden zien geen gebrek aan regels, maar aan echte handhaving" Zouridis zegt: "„Er worden jaarlijks zo’n 2,5 miljoen strafbare feiten gepleegd tegen burgers. Daarvan komen er 800.000 bij de politie terecht. Uiteindelijk worden er ongeveer 150.000 gesanctioneerd. Dat is uiteindelijk slechts een schamele zes procent.”. Misdaad loont in Nederland." Deze mannen hebben het vooral over uitvoeren van straffen, dat mensen echt voelen dat het niet kan, niet mag. Ja, maar het blijft symptoombestrijding.
Ik heb niets met in/met (hoe zeg je dat?) blote borsten zonnen. Ik heb ook niets met zonnen! Alleen in het voorjaar, dan wel, dan snak ik naar zon op mijn huid, naar vitamine D.
Maar als iemand dat wil doen, dan vooral doen. Vrijheid, blijheid.
Een vrouw van in de 60 zont haar hele leven al op die manier en ze werd nu omringd door een groep meisjes die zei dat dat niet kon. Helemaal de omgekeerde wereld, dat mensen van een andere cultuur bepalen wat hier wel en niet mag. De vrouw voelde zich geïntimideerd.
Wat ik ook echt heel erg vind om te lezen is dat een strandtentuitbater zegt: "We hebben de afgelopen jaren vooral zelf maatregelen genomen. Zo is het ’s avonds onmogelijk om ongezien ons terras op te komen. Alles is afgesloten en een portier regelt de doorstroom.”
Wat is het een krankzinnige wereld geworden. Vrijheid wordt niet alleen van bovenaf weggehaald. Wie had zich dit 40 jaar geleden voor kunnen stellen, al deze verre- en diepgaande veranderingen?
Ik herinner me dat ik eens op Henks verjaardag een nachtje Zandvoort had georganiseerd. De kamer stelde niets voor, maar we konden net een stukje zee zien en vooral, we hoorden hem 's nachts, heerlijk. En overdag liep iedereen er in en uit in badkleding, op slippertjes, zo gezellig.
---
Het ontspannende en verfrissende geluid van water. U kunt hier ruim 8 uur naar luisteren.
Kijken naar het water en het groen koelt ook al af.
https://www.youtube.com/watch?v=EZ8xFe1zw7E
---
Hoe is het mogelijk? Wat knap en mooi.
https://x.com/charise_lee/status/2070474680113434909?s=20

