woensdag 10 juni 2026

Aardbeien

In aardbeien zit veel goeds en er zitten zelfs unieke stoffen in. Het zit sowieso vol vitamine C ien zelfs zoveel dat u met 100 gram al de dagelijkse behoefte vervult. Er zit veel foliumzuur in en er zitten veel vezels in Hier kunt u er veel meer over lezen, ook over die unieke stoffen, die sterk beschermend zijn. https://www.ahealthylife.nl/voedingswaarde-aardbeien/

Deze aardbeien zijn zo verrukkelijk.

Henk

En  dan op deze lekkerste, heel grote beschuiten, met kokosbloesemsuiker op de aardbeien. Zulke beschuiten zijn niet goed voor mij, ik vind ze te lekker en moet er dan steeds aan denken. Alleen eraan denken zou geen punt zijn. :-)

Henk

Ik moet hier nog wat schrijven en een ander plaatje of foto toevoegen want ik vind de kleur van de aardbeien en de rode lucht hierna niet bij elkaar passen.
Terwijl ik dit schrijf hoor ik steeds geluidjes uit de boom waarvan ik net de link na de rode luchtfoto plaatste. 

En toen zag ik dit en wat een mooie munt vanwege de bijen die alle aandacht moeten krijgen en ook een oproep/reminder/verlangen/bewustzijn, om door alle narigheid heen oog te hebben voor wat opbouwend, positief is en hoeveel we door de dag heen voor deze kleine gebaren kunnen zorgen. En als vanzelf heb ik nu een foto tussen de twee 'roden'.
 

Iemand toelachen vind ik zelf altijd een van de sterkste gebaren en het is fijn om te doen en om te merken wat het doet. Dat iemand niet reageert komt bijna nooit voor. Soms zit iemand helemaal in zichzelf, capuchon of telefoon en dan doe ik/ doen we het niet, maar dat is zo'n grote uitzondering.
Bijna altijd varieert de reactie van een kleine lach der herkenning tot een gezicht dat helemaal opengaat. Wie heeft er geen behoefte aan om gezien te worden?
De begroeting gaat altijd vanzelf.
Lacht u wel eens naar uzelf in de spiegel? Doen! Ik kan niet naar u lachen, maar anders zou ik het doen en in gedachten doe ik het zeker. Maar lach naar uw zelf en ik weet zeker dat u teruglacht.

dinsdag 9 juni 2026

Regen

Heerlijk, de regen van de afgelopen dagen, de natuur zoog het gulzig op.
We hebben toch even buiten gezeten vanmorgen en hoe veel lekkerder vind ik deze temperatuur dan een paar weken geleden toen het tegen de 30 graden was.
Ik typte lente en zon in (over 11 dagen is het zomer) en o.a. deze foto verscheen.
Zo mooi!

apnear40

Wat is er toch veel leuks te zien bij twitter, dit ook ...
https://x.com/MrPotatoHeadUSA/status/2065033806059282511?s=20
---
Gek genoeg kan ik het niet terugvinden, maar ik weet zeker dat ik kort geleden schreef hoe streng ze in Duitsland zijn tegen antisemitisme. Ze zijn strenger dan waar ook. Maar .ik lees en zie iets heel anders. Restaurants (een gebouw kan niet bedreigd worden, wel de mensen die er werken) worden bedreigd zodat Joodse mensen niet bediend worden. Wat doe je als eigenaar of medewerker, als juist dat beroep je lust en je leven is? We zeggen zo vaak erger dan nu kan het toch niet worden, maar wel, alles wordt steeds erger. Wat gebeurt hiermee?
AI zegt: "Duitsland is extreem streng wat betreft antisemitisme en hanteert een van de strengste wetgevingen ter wereld. Vanwege het historische verleden voelt het land een bijzondere verantwoordelijkheid om Joden te beschermen en Jodenhaat de kop in te drukken".
"Waar de grens voor de vrijheid van meningsuiting in andere landen (zoals de VS) heel ruim is, is het in Duitsland wettelijk verboden om anderen in het openbaar te beledigen of te kleineren. 
Er wordt streng gehandhaafd en hard opgetreden tegen mensen die de wet overtreden". 
Er zijn zelfs speciale functionarissen voor antisemitismebestrijding op zowel landelijk als regionaal niveau (zoals de Antisemitismus-Beauftragter) die incidenten nauwlettend in de gaten houden. Nou, ik zag een filmpje waar mensen dus van het terras af moeten en en er is politie bij, maar ze doen niets en waar is zo'n functionaris? De mensen die weg moeten staan op. 
Ik las trouwens ook dat dit al een tijd aan de gang is, ook in hotels en het wordt steeds erger. Die wet betekent dus niets. Hartverscheurend weer. Wat kunnen die mensen doen aan wat politieke leiders willen en doen? Ze mogen dus eigenlijk niet bestaan en dat was altijd al zo. India is veilig voor ze, als enig land naast Israël. Ik ben er beroerd van.
Hoe voelt het, als je niet mag bestaan? Het is zoals in de 30er jaren en dat gevoel kreeg ik ook al toen met conona en je een bewijs nodig had om ergens binnen te komen. Doodeng.

Er zijn plekken waar de politie en andere handhavers niet meer op durven te treden, ze worden bekogeld en wat niet al meer. RTV Utrecht heeft Woo (Wet open overheid) documenten over de situatie in Overvecht opgevraagd. https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/4051374/bedreigde-boas-straatraces-en-wanhopige-bewoners-zo-escaleerde-het-bij-winkelcentrum-overvecht?fbclid=IwY2xjawSVBoxleHRuA2FlbQIxMQBicmlkETA0Q3JzRjZERGhCall5TXlvc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHhOJVixOfSrPtpTaJn48OlkrZbbOFT7-Gm-ruf3jKu1sj7GV1yFk6Y1CLZ7Y_aem_AxAsabpTatNkmufByFiaDA
Dit was een voorbeeld, overal in Europa spelen deze problemen. Het maakt mensen bang.
Ik ga hier niet allerlei nare beelden plaatsen. Dat het bestaat is al erg genoeg. Mocht u het willen zien, even zoeken en u vindt van alles, maar zorg dat u niet verdrinkt. Er zou gezorgd moeten worden dat iedereen zich veilig voelt, hier en overal, maar het tegendeel gebeurt. Dit geldt niet alleen voor dit soort problemen.
Deze kleintjes voelen zich veilig en blijven droog!
https://x.com/NaturPictures/status/2064487007204655322?s=20
---
Er is het hoogste aantal conflicten sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog. Wereldwijd zijn 103 landen betrokken bij een extern conflict, bijna twee keer zoveel als in 2008.
Er wordt alsmaar meer geld besteed aan defensie (ik vind defensie geen ladingdekkend woord) en er is alsmaar meer oorlog. Wat zou er met die miljarden veel moois gedaan kunnen worden.
Heel veel nuttigs, belangrijks, levenskwaliteit verhogend en hoeveel is er niet te bedenken waar mensen blij van worden?

vilandrra

maandag 8 juni 2026

Janskerkhof en jammm

Het Janskerkhof in Utrecht, 1958. Wat liggen er veel voetstappen van mij, ik heb er vele jaren les gehad en elke denkbare emotie meegemaakt. Het Janskerkhof is nu veel mooier en rustiger, maar toen waren de auto's mooi!!

Jan Verheul
---
Zoekactie naar verdwenen man op de Veluwe stop gezet vanwege de aanwezigheid van wolven leest Henk me net voor. Wat is dit een idioot land geworden. Soms lijkt het of niets meer klopt.
Wat moet je contact maken met je diepste zelf om niet omver geblazen te worden.
Dit schreef ik gisteren, net las ik dat twee grote paarden aangevallen zijn door een wolf. Een van de twee is zo gewond dat het nog maar de vraag is of hij blijft leven.
Er zijn gebeurtenissen die onoverzichtelijk zijn, moeilijk in te schatten hoe het verloop zal zijn, maar er is zoveel waarvan het duidelijk is dat het helemaal verkeerd af zal lopen en hoe kan het zijn, dat daarop mooi gezegd, niet geacteerd wordt. Je weet de gevolgen en doet niets?
---
We hadden weer een heerlijk moestuinpakket gekregen!!! Zo'n verwennerij. Er zaten veel bessen en ik maakte wat rode en witte bessen jam. Er hoeft niets door om het stevig te maken want bessen geleren als de beste. Een beetje kokosbloesemsuiker erdoor en dan de lichtzure zomerjam op een warm broodje bij het zondagse ontbijt, mmm.

Henk

zaterdag 6 juni 2026

Zaterdagmiddag

Henks Dokkum, begin 60er jaren.
https://www.facebook.com/reel/1302631005359480
---
Hoe vredig was het daar en hoe onvredig of vredeloos is het nu op veel plekken, allebei geen Nederlands, maar het geeft weer wat ik bedoel. Gisteren zag ik wel 10 filmpjes met drama in Brussel. Een en al vernieling en brand, door heel veel mensen. Er werd eerst gezegd studentendemonstratie, maar dat kon ik me absoluut niet voorstellen. Ik zag een paar studenten die verdwaasd en verbaasd stonden te kijken. Later werd er jongerendemonstratie gezegd.  Waarom laten ze zoiets toch nooit hier in het nieuws zien? De filmpjes verspreiden zich onmiddellijk over veel landen. dat is altijd zo, maar het is zo genant, dat er geen ander land is, waar zo krampachtig met veel onderwerpen wordt omgegaan. Niet eens krampachtig, het wordt doodgezwegen, terwijl het over cultuur en over leven en dood gaat.
Maurice heeft het in zijn laatste artikel over hoeveel levens er gespaard zouden zijn tijdens conona (geen spelfout) als de kleine druppeltjes meteen erkend waren.
https://maurice.nl/2026/05/26/rivm-en-omt-weigerde-lang-ze-te-zien-vliegen/
Hetzelfde geldt voor de medicijnen die er waren en niet gebruikt mochten worden.
Volgt u de coronaverhoren?
Er worden onderling tikjes uitgedeeld aan elkaar, maar zoals Khadija Arib zegt het gaat om waarheidsvinding en verantwoording afleggen. Ach, hadden we de oorspronkelijke commissie maar, wat zou dat veel opgeleverd hebben.
Als iemand trouwens opkomt voor het goede ... Khadaji Arib heeft eind 80er jaren in een Marokkaanse gevangenis gezeten omdat ze opkwam voor vrouwenrechten. Zij zei over dit onderzoek de onderste steen moet boven. Hoe bedreigend. 
--
Een bosje bloemen geplukt voor iemand die ons dierbaar is en die het heel zwaar heeft. Zij, maar ook haar vriend is verdrietig, heeft al eens een vrouw verloren, die hij jarenlang verzorgd heeft. We willen niet alleen achterblijven zegt ze. Maar als ik het niet meer uithoud dan is het klaar en hoeft niemand daar verdrietig over te zijn, ik heb een prachtig leven gehad. Als mijn grens bereikt is en mijn grens is eigenlijk al bereikt zegt ze ... Hart doet het niet goed meer, longen niet, nieren niet, doorgezakte wervels, geen smaak meer, pijn. Maar er zijn toch nog kleine momenten waar ze van genieten, het samen zijn op zich al, wat natuurlijk niet klein is, maar ook weer elke avond een spelletje samen spelen, met z'n tweeën klaverjassen. Ze zijn allebei 88 en sinds kort heeft ze een appartement, dicht bij vriend in de buurt, nummer 88.

Henk
--- 
Goede berichten
Vrije journalisten mogen weer in de rechtszaal komen
Een bruidje van 12 is in Engeland weggehaald bij haar 65 jarige bruidegom (in Engeland is een dergelijk huwelijk verboden!)
---
Henk gaf als onderwerp toen hij me dit stuurde: "Boertjes van gluten" :-).
Voor de jongeren onder ons, je had vroeger De Boertjes van Buuten.


Het hele glutenverhaal valt voor mij onder al het andere ... ik denk wel dat pesticiden een grote oorzaak zijn van bepaalde gevoeligheden en ook dat er vaak iets anders aan de hand is. 1 % van de mensheid heeft coeliakie en ik heb geen idee hoe dat 100 jaar geleden was en dat geldt voor veel ziektes. Per tijd, cultuur, grond, het ras van een product en in dit geval de graansoort, het milieu en de leefomstandigheden, wisselt het hoe een ziekte ontstaat en hoe goed het gedijt denk ik. Het modificeren speelt denk ik ook een grote rol, al zijn er oneindig veel mensen die (in dit geval) veel brood eten en nergens last van hebben, wat op zich al alles zegt.
Over genetisch modificeren heb ik het nog niet. Ook al kan je ertegen, wat dus bij verre na de meeste mensen zo is, ik denk wel, zoals bij alles, hoe natuurlijker, hoe beter.

Ik blijf nog even bij brood, een van de lekkerste voedingsmiddelen die er bestaan vind ik.
Er is goed en lekker zuurdesembrood gemaakt van gist dat in de maag van Utzi zat, de ijsmummie die 5300(!) jaar geleden leefde. Ik weet uit ervaring hoe goed zuurdesem weer tot leven gewekt kan worden, maar zo oud, wat bijzonder. Aan de andere kant maakt het natuurlijk niet uit, of het nu een maand, 10 of 100 jaar geleden is, of dus veel langer. Wel maakt de temperatuur onder 0 uit hoe goed iets bevroren blijft.


mvmiller70



vrijdag 5 juni 2026

Niet kom van dat dak af, maar ga dat dak op!

Dit lijkt te mooi om waar te zijn: https://x.com/korkuvetitremee/status/2062078457119433002?s=20 ---
Het eerste dakterras-ICU (Intensive Care) van het VK in het King’s College Hospital stelt ernstig zieke patiënten in staat om levensondersteuning buiten te ontvangen. Ze krijgen frisse lucht, zonlicht en natuur om herstel en welzijn te ondersteunen.  Er is minder chemische pijnstilling nodig. Wat een goed idee!


(The Potting Shed, X)

Er zijn veel mensen die we kennen die de afgelopen tijd in het ziekenhuis terecht kwamen.
Op eentje na voelde iedereen zich er ongelukkig. Degene die niet ongelukkig was, was even verlost van de zorg die ze altijd voor haar man heeft. Daarbij is de man zeer dominant. Wat gunden we het haar, dat zij nu even aandacht kreeg. 
Een ziekenhuisleven staat vaak haaks op waar je je prettig bij voelt denk ik, maar als er iets is wat daar echt opgelost kan worden en zeker als het kort duurt, dan ben je blij. Ik was 3x heel blij, maar twee keer kon ik dezelfde dag weer naar huis en een keer moest ik een nachtje blijven, heel kortdurende verblijven dus. 
Voor langere tijd is het vaak niet zo gezond denk ik, of het nu om eten, frisse lucht, medicijnen, steriliteit, andere mensen, synthetische lakens, hiërarchie, onrust en eventueel nare behandelingen gaat. En het kan ook zijn dat er geen duidelijkheid komt.
Ik denk dat het met echt verse voeding, open ramen, mooi uitzicht, gelijkwaardigheid, natuurlijk beddengoed, emotionele aandacht, stilte, zo min mogelijk medicijnen en aandacht voor andere geneeswijzen een heel ander verhaal zou zijn.
---
Zo'n keuken!
Behalve heel praktisch vind ik het ook heel mooi.
https://x.com/muhendisIiktr/status/2061915759316517306?s=20

---
Zonsverduistering
https://x.com/iMessaage_/status/2061857374491869352?s=20

dinsdag 2 juni 2026

Lezen of schrijven

Wat een heerlijke plek om te zitten lezen of schrijven.

Vincent Lanon (X)

maandag 1 juni 2026

Levenstestament

Ik wens u een mooie juni-maand toe!

Maude Frome (X)
---
Ik zag net dat Silly dit als slogan op haar twitteraccount (was de naam twitter maar gebleven. Soms gebruik ik het stiekem nog. Er kwam eens de vraag zou je willen dat het weer twitter ging heten, jaaaa, maar ik weet niet hoeveel mensen ook ja zeiden) heeft:
“In een wereld vol leugens is de waarheid een complottheorie”.
Naar wat ik de afgelopen jaren gehoord en gelezen heb, zijn de wat men indertijd complotten noemde allang achterhaald. Er zijn misschien nog een paar gebeurtenissen/situaties die nog te weinig aandacht hebben gekregen en er zal vast wel eens iets niet kloppen, maar verder ... En uiteindelijk denk ik dat er niets van overblijft als op alles het licht schijnt.

Uit Spanje:
https://x.com/capTercio/status/2060431189115084870?s=20
Hoeveel ik de afgelopen dagen weer gezien heb van alleenstaande jonge mannen... België zag de gevaren, erkende wat er allemaal gebeurde en is nu veel strenger. Als geld het uitgangspunt is en wat zou het anders kunnen zijn, dan is er geen redden aan. Dat de identiteit van dit land verdwijnt vind ik al verschrikkelijk, maar dat het ten koste gaat van alles wat mooi en vredig was, is onverdraaglijk. Om het nog maar niet te hebben over de vluchtelingen die echt hulp nodig hebben, al maken ze ook deel uit van het verdiensysteem. Mensen die geen kant op kunnen moeten met alle liefde geholpen worden. Iedereen zou eigenlijk een contract moeten ondertekenen vind ik, waarin staat dat het een plicht is om de westerse waarden en normen te respecteren en je op je eigen manier een bijdrage gaat leveren aan dit landI En zo niet dan houdt het op. Zoals het nu is staan de culturen mijlenver uit elkaar. Dat heeft minder met de cultuur dan met een grote groep mensen te maken, die vervuld zijn met haat en haat maakt alles kapot. Wie kan het hier nu niet mee eens zijn en dan kom je toch in actie, dan zorg je toch dat dat stopt, als leiding van dit en elk ander land?

De natuur heelt, in elk opzicht. 'Onze tuin'. Een en al lente.

Henk
---
Henk las net voor dat ze vroeger waarschuwden dat kranten en andere papieren informatie te veel bomen kostte en dat deastreus voor de natuur was, maar de digitale wereld met 'oververhitte' datacenter is vele, vele malen erger voor de natuur.
---
Dit is nog een voorbeeld wat over geld gaat, in plaats het op een menselijke manier oplossen.
https://x.com/DutchConserv83/status/2061099373681897820?s=20
Heeft u een levenstestament? Sinds 2010 is dat nodig. Zonder dat heb je geen rechten als je partner of echtgenoot wilsonbekwaam is geworden. Het levenstestament gaat over financiële zaken en ook over medisch handelen, bijvoorbeeld een behandelverbod.
Ik snap niet dat er geen bijlage bij het testament wordt gemaakt. Gewoon in een keer alles tegelijk, scheelt geld, tijd en gedoe. 
---
En dan is er weer behoefte aan zoiets, ik kan hier vaak naar kijken, geweldig!
Het werkt altijd. https://x.com/gezegenveinsan/status/1841513812496687176?s=20
Wat ben ik toch in de gelukkige omstandigheid, dat er geen dag voorbij gaat zonder plezier.
Ik heb het over humor, altijd aanwezig bij ons, maar ik kan ook veel plezier beleven aan mensen die creatief of inventief zijn. Ach, er is zoveel waar ik plezier aan beleef. 
https://x.com/siirsozu/status/2060859298251489614?s=20
Voorbeeld van creativiteit:
https://x.com/atensnut/status/2061965694837662129?s=20