woensdag 24 mei 2017

Onze dag

Een paar dagen geleden was onze dag, 35 jaar! Het ontbijt op het cadeau (Peter Vos) en viertaart eronder. Het ontbijt was geitenkwark, bosbessen, banaan en citroenmelisse. 
De bodem van de taart bestond uit noten en dadels en de vulling uit banaan, dadels, cacao, kokosolie en vanille. Ik had de vulling eerst met avocado willen maken, maar die waren nog niet rijp. Het was heerlijk! Er zou nog heel goed kokosroom of ongezoete slagroom op kunnen.
Ik zal het bij 'recepten' zetten. Maar bij welke letter? Bij de T van Taart!

Kokosolie, maar eerst meidoorn

Goedemorgen allemaal! 
Ik ben benieuwd of het weer zo'n zomersachtige dag wordt. Het is nog volop lente, maar vooral eergisteren rook het naar de zomer vond ik. En oh, als het warm is, die zoete walmen overal. Ik sta er letterlijk en figuurlijk stil bij. Vaak weet ik waar het vandaan komt. De meidoorn en nu overal het fluitenkruid. Soms weet ik het niet.



Ik heb al een paar keer over kokosolie geschreven. Net schreef ik er voor mijn boek over, maar toen bedacht ik me dat ik hier even wil vertellen, dat naast alle voordelen van kokosolie voor het lichaam, het nog meer mogelijkheden heeft. Ik heb er een paar dagen geleden de houten tafel mee behandeld. Ik had daar inmiddels twee oliën voor gebruikt. Ik moet het veel vaker gebruiken denk ik, maar zeker bij de tweede olie had ik twijfels. Het bleef er even mooi uitzien en de geur was minder penetrant (bij de eerste moesten alle deuren open en de ventilator aan), maar er bleven scheurtjes ontstaan. Nu dus gewoon heerlijk ruikende, natuurlijke kokosolie. De tafel ziet er nog mooi uit. Op de krant komen olievlekjes, hoe goed ik het ook in heb gewreven, maar dat bij de vorige oliën ook zo en het hindert niets. Ik ga het vaker doen en hoop dat het de tafel een lang leven geeft.

dinsdag 23 mei 2017

De lekkerste ... en letterlijk zuivere koffie

Wij drinken sinds 1 mei de lekkerste koffie van de wereld! Biologisch, faitrade. We kopen het bij de COOP, maar het is overal verkrijgbaar. Het is een stuk duurder dan de koffie die we hadden, maar dit is zoooo lekker. Daarbij is het goed voor de koffieboeren en het schijnt veel zuiverder te zijn, o.a. omdat er maar een soort koffiebonen gebruikt wordt. Dit is een van de redenen waarom we overgestapt zijn.
We drinken 's morgens een beker cappuccino en na het eten 's avonds een kopje zwarte koffie. Goed voor de vertering en een lekkere afsluiting van de maaltijd. Soms nemen we 's morgens na het ontbijt een kopje, maar dan doen we het 's avonds niet. Zo blijft het exclusief.
We drinken geen Senseo meer want het apparaat deed het al lang niet meer goed. We hadden nog een gewoon koffiezetapparaat en alleen al vanwege de geur vind ik dat fijner. Het is meer een ritueel nu. Het maakt qua prijs trouwens niets meer uit, filter of Senseo koffie. Dat was in het begin van Senseo wel zo. Onze buren hebben cups, super de luxe en verrukkelijk, maar niet lekkerder dan onze koffie. Nee, lekkerder kan niet!

zaterdag 20 mei 2017

Kokoskoekjes

Ik ben helemaal enthousiast over de volgens mij eenvoudigste koekjes (soort makronen) van de wereld. Evenveel banaan als kokos en op 100 gram een ei. Een snufje zout en dan kan er eventueel (hoeft niet) een extra smaakje aan gegeven worden. Ik deed er gisteren sinaasappelrasp door. 
Variaties: vanille, citroenrasp, cacaonibs, rozijnen, stukjes abrikoos enz.
Een kwartier bakken op 180 graden. Van 100 gram maak ik 14 koekjes.
Zonder ei een eetlepel in 2 eetlepels water geweekt lijnzaad. Ik zou het lijnzaad eerst malen denk ik. Dat doe ik meestal.

Ik ga zo nog even de bloesem van twee weken geleden ongeveer plaatsen. Het komt bij 'mayonaise'. Wat een combinatie, maar toch heeft alles op deze website met elkaar te maken!
Er zat laatst zo'n bijzondere tomaat in het pakket, die komt hier.




Ongezonde voeding bestaat niet!

Ik schrijf met veel plezier vaak over de verschillende kwaliteiten van voedingsproducten en ik zal erover blijven schrijven. Een deccenialange passie. En soms gebruik ik het bij begeleiding want het is onderdeel van luisteren naar je behoeftes. Er bestaan geen ongezonde (pure!) voedingsmiddelen! Maar de dosis bepaalt (Paracelsus). Als er een zwakke plek is of een ziekte, kan iets al dan niet tijdelijk, niet goed voor je zijn. Zonder ziekte is veel te veel van iets of eenzijdigheid ook niet goed, dan is er geen balans. Het kan zijn dat u tijdelijk extra behoefte heeft aan iets. Ik heb dat ooit met sinaasappels gehad. Blijkbaar geeft het extra dan waar op dat moment een tekort aan is. In alle voedingsmiddelen zitten waardevolle stoffen. Bepaalde stoffen hebben opeens een wat negatieve lading. Zonde! Een voorbeeld is fytinezuur. Op zich is het juist een belangrijke stof, het beschermt. Een teveel eraan kan je lichaam deels afbreken. Maar als het echt te veel wordt niet. Maar wanneer is het teveel? Producten kunnen op een natuurlijke manier bewerkt worden en dan verdwijnt het fytinezuur voor een deel.  Granen of peulvruchten weken, roosteren, of laten ontkiemen. En fermenteren is hiervan ook een goed voorbeeld. Zoals ik deed met mijn heerlijke spelt (in spelt zit op zich al veel minder fytinezuur dan in tarwe) zuurdesembrood, wat ik lang liet rijzen. Ik mis mijn brood, het voelt niet compleet nu. Niet alleen vanwege de fantastische smaak (dit geldt ook voor het Beterbio zuurdesem brood en alle natuurlijke broden!), maar ook vanwege alle waardevolle, specifieke vitamines en mineralen. Dat is zo mooi, elk product zorgt voor een eigen, belangrijke bijdrage! 

Er zijn allerlei groepen en al die groepen claimen dat bepaalde producten niet goed zijn en andere juist wel. Veel mensen worden er stapel gek van! Ik raad aan alles wat positief is eruit te halen en verder uw eigen koers te varen!

Ik wilde eerst een lijstje maken van fytinezuurrijke producten, maar dan doe ik er ook aan mee en het is niet nodig. Alles met mate en wanneer er behoefte aan meer is, het bewerken. Het wonderlijke is trouwens dat er onderzoeken zijn gedaan waaruit bleek dat mensen die veel fytinezuur binnenkregen de hoogste mineraalbotdichtheid hadden. Dit bevestigt weer dat aan alles heel veel kanten zitten. Door bepaalde producten weg te laten doet u zichzelf te kort want daarmee mist u veel waardevols. Er is niets wat op  zich slecht is. Als dat zo was werd iedereen er ziek/beroerd van.

Dit was misschien meer iets voor mijn boek, maar ik moest er alvast iets over schrijven. 

dinsdag 16 mei 2017

Kwaliteit

Voorlopig wordt het niets met budgetteren. Naast de duurdere voeding van dit moment heb ik gisteren voor de eerste keer spatadermassage gehad. Wat een genot! De slechte doorbloeding heeft op veel invloed en dit zal me goed doen. Zal? Gisteren voelde het al zo prettig. Dank je Gea!

Ik denk ook dat alles een beetje verschuift. Het is wonderlijk, als ergens iets verandert, verandert er veel mee. Ik zal me, ook op deze website steeds meer gaan richten op puur de kwaliteit van het leven. Dit was ook het uitgangspunt, in combinatie met consuminderen. Laat ik er bewustzijn voor in de plaats zetten. Dan gaat het nog steeds om met 'met weinig veel doen', maar vooral om te doen wat mogelijk is voor een geestelijk en aards rijk leven. Niet geldelijk rijk. Kunst, religie, natuur, voeding, stilte, kruiden en meer kweken. In overeenstemming met jezelf leven. 


donderdag 4 mei 2017

Bloesem,soep en mayonaise (de echte!)

Ik ben gek op bloesem en deze kleur ... Omhoog kijken en de blauwe lucht te zien, met eronder al die bloemetjes van de Meidoorn. Henk vindt de bloemetjes op de grond dan weer heel mooi. Bloesem, het begin van nieuw leven. Ik denk dat ik daar altijd vooral van geniet. Het prille begin. Verwachtingsvol, hoopvol. De weg ligt open.




Er staat bouillon te trekken van maggikruid, dragon, knoflook, groentebouillonpoeder, wat oregano en wat rozemarijn. Dit is de basis voor een Italiaans middagsoepje. Wat een rijkdom toch, alles van het balkon. Ik pureer courgette in de bouillon. Ik gebruik hier een deel van de bouillon voor. De rest gaat in de diepvries. De soep die we tegenwoordig elke dag hebben krijgt alleen nog wat gemalen peper en verse oregano. Morgen bloemkoolsoep (ik had bloemkoolbrood gemaakt en had iets over). Met de manier waarop we nu eten is een hartig soepje erg lekker, aan het eind van de middag. 


Goed nieuws, ik heb bij AH suikervrije mayonaise ontdekt, hoera!!! Ik maak het vaak zelf, maar af en toe kant en klaar is handig. We zijn er zuinig mee want het zit in een klein potje. Voor bij de zoete aardappelfrieten vrijdag. Ik las op een of ander forum van iemand dat ze nog nooit mayonaise zonder suiker geproefd had. Wat erg. Toch is dit bij veel mensen zo denk ik. 
Sinds een uur weet ik waarom overal suiker ingedaan wordt, eindelijk. Ik zag een nogal schokkende documentaire over hoeveel macht de voedingsindustrie heeft, in Amerika (Overal natuurlijk, maar dit ging over Amerika). Het gaat alleen over geld. Voedingsadviezen mochten niet, als het ten koste van die producten ging. En zelfs artsen werken samen met dat grote geld, bijvoorbeeld met Coca cola. Ik ben hier nog zo van onder de indruk (al weet ik dat het ook met Farmaceutische bedrijven en veel meer grote bedrijven aan de hand is, overal in de wereld), dat ik een beetje afdwaal. Toch heeft het met elkaar te maken want de concessie die gedaan werd was minder vet. Maar vet uit ergens uithalen is niet lekker. En om het weer smakelijker te maken werd er suiker in gedaan. Wat is er nog over van het originele product? Goede vetten zijn prima. Een smaakvol gerecht met vet als dat erin hoort maakt het vullend en vervullend. Daarnaast heel veel groente en fruit. Verse doperwten zonder een klontje boter is ondenkbaar voor mij. Het verhoogt de smaak. 
Langzaam eten (kan beter bij mij) en bewust van elke hap genieten. Dat kan ook alleen maar als je langzaam eet. Je voelt dan ook wanneer je genoeg hebt. Nu ik het meeste in kommen maak is dat een betere hoeveelheid. Ik kook precies genoeg of maak het dubbele, voor overmorgen, lunch of avondeten met nog wat verse groente erbij.

De mayonaise die ik kocht is:
Organic mayonaise

Maar andere supermarkten en natuurwinkels hebben ook suikervrije mayonaise. Bij de Jumbo heet hij 'Tons majoneis'. De Aldi en Lidl hebben het geloof ik niet. Ga ik onderzoeken. Maar in 9 van de 10 potten zit suiker! Mayonaise is zo eenvoudig zelf te maken. Tenminste met een staafmixer. Zonder is iets lastiger.
Onderin de beker een ei, mosterd en wat peper en zout. Citroensap erbij naar smaak. Dan 1 a 2 dl olie erbij. De staafmixer op de bodem zetten en langzaam omhoog trekken. Klaar. Wilt u het dikker, dan nog een keer of vaker omhoog trekken. Lekkerder mayonaise bestaat niet. 

Ik zet hier ook de naam van de documentaire bij met de passende titel "Fed up".
https://app.nlziet.nl/video/npo/250247

Ik zag een handige voedinsmiddelentabel. Per letter kan je zien wat er in een product zit en als je op het product klikt zie je nog veel meer. Wat een werk moet het geweest zijn, om dit te maken. Erg handig. 
https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/

maandag 1 mei 2017

Dutch weedburger

Nadat ik onderstaande stukje geschreven had kreeg ik bericht van een dierbaar iemand in mijn leven. Sinds mijn 4e, of nog iets eerder. kennen we elkaar. Zij en haar man wonen voor een deel in Thailand, waar ze een familie hebben opgebouwd. Ze voelen zich verbonden met dat land. Ik heb veel verhalen en foto's van het leven daar gekregen, de afgelopen tijd. Wat een bloemen en wat een fruit! Ik kreeg er een paradijselijk beeld van. En Jet stuurde me net Jacks fruit, op het stokje. Ze schreef dat je het zo vers mogelijk op moet eten en dat je er een plakkerige hand van krijgt. Ik zou al dat fruit voor mijn neus willen hebben staan, nu! Het ziet er zo heerlijk uit.



Gisteren hebben we ter afsluiting van ons 'vorige leven' gesmuld van de Dutch weedburger. Ik keek er al een tijdje naar uit. Er zijn veel lekkere plantaardige burgers verkrijgbaar, maar niet allemaal veganistisch. Deze is dat wel. Bijzonder is dat er kombu in zit. Zeewier, dat sterk in opkomst is omdat het zoveel kwaliteiten heeft. Broccoli is een van de meest gezonde groentes, maar in kombu zit 4x zoveel ijzer. Voor mensen die weinig of geen brood eten geeft het de noodzakelijke jodium. Ik gebruik het ook al een tijd, bijvoorbeeld in boekweitpannenkoekjes. Zeewier is beslist ook een onderwerp voor mijn nieuwe boek. Of schreef ik dat al? Er zijn recepten waarin staat dat je het eerst moet malen. Het is keihard, dus ik vind dat een te grote klus en voor mijn molentje is het zwaar. Ik laat het eerst weken en maal het dan in de keukenmachine met de andere ingrediënten. Soms knip ik het in stukjes voor gerechten waarin het zichtbaar moet blijven. In stamppot is ook lekker! Uiteraard gebruik ik het weekwater dan ook in het gerecht. Als ik het niet kan gebruiken bewaar ik het voor iets anders, bijvoorbeeld bouillon of soep. 
De burger ligt jammergenoeg niet in de winkel, hij is alleen bij restaurants te proeven. Bij de eerste hap dacht ik ... lekker en hij lijkt veel op een eigengemaakte burger. Maar bij elke hap werd hij lekkerder. Ik vond hem verrukkelijk. De linzen en zeewier waren duidelijk, maar wat er verder in zat? Gevraagd en in ieder geval paddenstoelen en geplukte (pulled) soja. Dat was hetgeen ik wilde weten. De buitenkant was knapperig, kipachtig. En die smaak ...  Verder een speciaal sausje, sla, uiringen, augurkjes en alles op een groen alpenbroodje. Heel wat regels over deze door Lisette Kreischer (ik schreef ooit eerder over haar) ontworpen burger. 
In Duitsland kan je gedroogde pulled soja gewoon in de supermarkt krijgen. Voor dit soort dingen mis ik Duitsland!
Ik ga er zelf mee aan de slag. Wat als ik een blok tofu lang, met iets zwaars erop laat uitlekken? En het dan met een vork uit elkaar trek? Ik zag trouwens dat je ook pulled fruit, kan maken van een vrucht, die 40 kg kan worden en waar ik nog nooit van gehoord heb.  Nangka, in het engels jackfruit. Draadjesvlees van fruit. In Toko's verkrijgbaar, vers of in blik. Op siroop of in zout water en die in zout water moet dan worden gebruikt. 
En dan nu de link met de adressen om de Dutch weedburger te proeven. http://dutchweedburger.com

The Dutch Weed Burger


vrijdag 28 april 2017

Beterbio

Geen fruitschaal, maar een groenteschaal! Andere kleuren. Normaal is er altijd veel oranje vanwege de perssinaasappels. Dit staat ook mooi vind ik.
 



Gisteren Beterbio met de groentes en meer. Het blijft een feestje, elke week. De groentes en de bosbessen staan op de foto. Ik heb ook nog cranberrysap met druiven en koriander, lijnzaadolie en geitenkwark gekocht. Had ik er ook bij moeten zetten. Wat is het toch een heerlijk gevoel, al dat goeds!
Andijvie, puntpaprika's, bosbessen, aubergines, twee soorten sla, bleekselderij, komkommers. shi-taki, avocado's, tomaten, knoflook, Jalapeñopepers en rode uien.


De rode jalapeño peper stamt af van de paprika en lijkt op een dikke, kleine variant van de bekende rode Spaanse peper. De jalapeño peper komt van oorsprong uit Mexico en is supergezond. O.a. Vitamine A en C. Wat mineralen betreft zit er zink, ijzer, sodium, calcium en selenium in. Niet alleen deze, maar sowieso verlagen pepers de bloeddruk. De luchtwegen gaan open staan. Dit is maar een greep uit alle positieve eigenschappen. Deze peper is pittiger dan de onrijpe, groene variant. Je kunt hem rauw in gerechten verwerken of meebakken voor wat extra pit in het gerecht.
De stof Capsium zorgt voor de heetheid van de peper. Het lost niet op in water, maar wel in vet en alcohol. Het is soms een reflex bij mensen om met water te spoelen, na wat veel peper, maar het helpt niet. Melk of een beetje olie werkt wel goed. 
Ik heb hem ze nu trouwens vooral gekocht om de pepers te kunnen kweken. Het zaad dat ik had werkte niet. Vers, uit de groente werkt altijd, is mijn ervaring. En je hoeft niet apart zaadjes te kopen, handig en voordelig.